Banaan

Book Cover: Banaan

We gaan er niet flauw over doen.  Dit stuk gaat over seks.  Over liefde.  Over relaties.  Over familie.

Moeder heeft drie kinderen van drie vaders.  ‘In ons huis hing altijd de geur van seks’ zegt Olav.  Dat heeft alle gezinsleden gevormd.  Allen hebben ze hun eigen blik en beleving van seks en liefde.  Als de kinderen op moederdag samenkomen, komen onderhuidse spanningen en verlangens en de geesten van van het verleden naar boven.

Interesse om dit stuk op te voeren?  Neem contact op met ons.  De tekst is klaar.  Door de huidige crisis loopt de publicatie wat achterstand op.

Available on:
Genres:
Tags:
Excerpt:

CINDY: Als je ooit wil praten...? Of je hebt gewoon een knuffel nodig... Ik ben er ook voor jou.

CINDY GEEFT GUSTAV EEN LANGE INNIGE KNUFFEL. GUSTAV LEGT ZIJN ARMEN OM HAAR. ALS HIJ MERKT HOE INNIG HIJ HAAR AANRAAKT SCHRIKT HIJ EN DUWT CINDY VAN ZICH WEG

GUSTAV: Ga weg.

CINDY: Waarom? Heb ik iets verkeerd gedaan?

GUSTAV: Nee. Jij kan nooit iets verkeerd doen. Maar je moet weg gaan.

CINDY: Waarom?

GUSTAV: Het ligt aan mij. Ik ... Ik heb plots een onweerstaanbare drang om iemand te kussen. En jij bent de enige in mijn buurt. Maar ik wil jou niet kussen. Dat mag niet.

CINDY: Je mag me niet kussen.

GUSTAV: Ik mag niemand kussen. Want als ik begin te kussen, dan zal ik heel waarschijnlijk gaan frunniken.

CINDY: Frunniken?

GUSTAV: Ja. En na frunniken volgt friemelen.

CINDY: Friemelen.

GUSTAV: Frunniken en friemelen en knopen frutselen tot je kleren open floepen.

CINDY: Mijn kleren.

READ MORE

GUSTAV: Mijn handen... Mijn handen kronkelen onder je kleren. En ze kietelen en kruipen en kronkelen als wormen over je huid. Je kleren en je huid en ik schuifel je kleren uit. Ik glijd over je huid. Ik glijd over je uit. Ik grabbel en graai lichaamsdelen die je niet wil delen. Maar het kan me niet schelen. Ik scheur de kleren van je lijf. Je lichaam en je lijf. Je geurende lichaam, je dampende lijf.

CINDY: Gustav!

GUSTAV: En dan neuk ik je! EN DAN GA JE DOOD!

COLLAPSE

 

President Foo

Book Cover: President Foo

In een wereld waar we zoveel moeten, probeert Foo zich staande te houden. Dat is niet eenvoudig als je gewoon jezelf wil zijn. Hoe speel je het spel? Verzet je je ertegen? Onderga je het? Speel je het spel mee? In de loop van haar leven probeert Foo het allemaal. Onderweg wordt ze zelfs president. Maar wil ze wel president zijn?

President Foo is een stuk voor jongeren, en ook wel voor ouderen, die net als Foo nog een beetje op zoek zijn naar hun plaatsje in de wereld.

 

Dit toneel werd geschreven door Frank en Laura Robben.  Het bevat ook een sterk gedicht van Stephanie Driesen.

Excerpt:

Corge staat bij Xyzzy, Grault en Spam.
Foo staat alleen.

Spam                  (tegen Corge) Hey, wij hebben besloten…

Grault                 Dat je niet bevriend kunt zijn met ons en Foo.

Xyzzy                  Dus je zal haar moeten laten gaan.

Corge                 Waarom kan dat niet?

Spam                  Is dat niet duidelijk? Ze is niet goed voor ons imago.

Grault                 Ze is een beetje vreemd.

Xyzzy                  Ze is niet zo als ons…

Corge                 Dus ik moet haar laten gaan omdat ze anders is?

Spam                  Ja! Is dat niet duidelijk?

READ MORE

Grault                 Dat zeiden we net toch.

Xyzzy                  Gaan we te snel?

Corge zucht en gaat dan naar Foo

Corge                 Foo, ik moet met je praten.

Foo                     Wow, dat klinkt officieel.

Corge                 Dat is het misschien ook wel een beetje…

Foo                     Wow, wat is er…

Corge                 Je bent er altijd voor me geweest en je bent ook altijd super mega vriendelijk. Je maakt me aan het lachen als ik het nodig heb. je bent een fantastische artiest en vriendin. Dat weet je he?

Foo                     (verward) Ja?

Corge                 Het is heel moeilijk voor me om te vertellen, maar…

Foo                     (verward) Ja?

Corge                 We kunnen geen vriendinnen meer zijn.

Foo                     Wat?!

Corge                 Sinds ik bevriend met je ben, ben ik alles kwijt.

Foo                     Hoezo?

Corge                 Sinds ik met jou bevriend ben, heb ik minder tijd voor mijn andere vriendinnen… En ik wil ook met hen dingen doen. En…

Foo                     En zij vinden het niet leuk dat ik er bij ben?

Corge                 Sorry Foo. Het doet me veel zeer maar ik ga stoppen met je vriendin zijn.

Foo                     Moet je echt kiezen tussen hen of mij? Kan je niet gewoon met hen en met mij bevriend zijn?

Corge                 Nee, dat kan niet.

Foo                     Dus je laat me vallen?

Corge                 (schuldig/verward/verlegen) Sorry?

Foo                     En dat is je eigen keuze?

Corge antwoord niet.

Foo                     Hebben ze jou voor de keuze gesteld?

Corge                 Het is allemaal niet zo simpel. Het zou makkelijker zijn als jij niet zo …. moeilijk was.

Foo                     (zucht) Ik begrijp het.

Corge                 Goed. (pauze) Dag.

Corge loopt weg.

COLLAPSE

Verkrijgbaar via TONEELFONDS J. JANSSENS bvba

Erkende vennootschap voor het beheer van auteursrechten (Min.besluit van 25 mei 2005)
Toneeluitgever – Toneelboekhandel - Literair agent.

http://www.toneelfonds.be

Te Boelaerlei 107
2140 Borgerhout Antwerpen
België

Tel.: +32 (0)3 366 44 00
Fax: +32 (0)3 366 45 01

email:

Contact algemene inlichtingen
Contact aanvragen zichtzending & bestellen boekjes
Contact opvoeringsrechten

Talisker

Book Cover: Talisker

Zijn vader hield van Schotland en van whisky. Zoveel dat hij zijn zoon Talisker noemde. Maar hij kon het leven niet aan en liet Talisker alleen achter met zoveel vragen. Maar daar heeft Talisker deze nacht geen tijd voor.
Deze nacht wordt hij ontvoerd door aliens…

Talisker gaat over... euh leven en dood,  oorlog en vrede, Schotland en Marrakech, astronomie en science-fiction.  Klinkt wat filosofisch en zwaar?  Geen zorgen, we hebben ook feeën en drakendoders, eenzaten en nieuwe vrienden, strijdlustige clans, intrigerende planeetbewoners, banaan, veel chocolade. Maar vooral toch aliens…

Excerpt:
          Een voor een komen Talisker, Dalwhinnie,
Glenkinchie, Oban, Lagavulin en Cragganmore en
de juffrouwen Hippo Potame, Hippo Chondre en
Hippo Crissie op met een eetpot en een lepel. Ze
zetten zich allen in een cirkel.

CRAGGANMORE
Amai, dit is lekker.
HIPPO CHONDRE
Ja, mijn zusje kan wel goed koken.
GLENKINCHIE
Het is geen toast kaviaar, maar na zo’n dag gaat het
er wel in.
TALISKER
Dank je. (tegen de mademoiselles)

(Daarna wordt Talisker stil en een beetje teruggetrokken)

OBAN
Dit doet me denken aan de heerlijke tajines die we
vroeger aten als we op reis waren bij onze familie in
Marrakesh. Mijn grootmoeder kan toveren met
stoofpotjes van schaap en daar dan goudgele couscous
bij.
DALWHINNIE
Klinkt lekker. Als we terug op aarde zijn, moet je
ons maar eens uitnodigen.
OBAN
In marokko?
DALWHINNIE
Waarom niet.

READ MORE

GLENKINCHIE
Ja, dan kan ik zo’n kleurrijke Takshita aandoen en
henna tatoeages.
LAGAVULIN
Dat doe je alleen als je gaat trouwen.
GLENKINCHIE
So?
CRAGGANMORE
Mij doet dit denken aan de grote barbecue op de
schapenranch van mijn oom Bart in Australie.
HIPPO POTAME
Waarom? Was het eten daar ook lekker?
CRAGGANMORE
Geen idee. Ik ben nog nooit in Australie
geweest. Maar ik wordt altijd heel rustig als ik aan
oom Bart denk.
HIPPO CHONDRE
Waar denk jij aan Talisker?
TALISKER
(stil en dromerig)
Schotland. Wij gingen altijd op vakantie naar
Schotland. Mijn vader was er dol op. De stilte, het
landschap, de schapen, het eten ...
(glimlacht)
...De whisky. Dan gingen we wandelen in de
highlands, of zeehonden spotten in de zee, in een pub
shepherd’s pie eten... En ’s avonds bij het vuur
vertelde hij dan verhalen terwijl hij een glaasje
whisky dronk.
Als Oban jullie meeneemt naar Marokko, wil ik jullie
graag meenemen naar Schotland.
GLENKINCHIE
Ik wil best mee naar die schattige zeehondjes kijken,
maar wandelen in de highlands...
HIPPO CRISSIE
Ik zou best met jullie mee willen gaan naar dat
Schotland op de aarde. Klinkt eigenlijk een beetje
zoals Alba, maar dan zonder de oorlog.
HIPPO CHONDRE
Ja, Goed dat jullie nu hier zijn. Dan kan de oorlog
eindelijk ophouden.

Talisker zucht. De kinderen kijken elkaar aan.

TALISKER
Ja. Misschien moeten we maar eens opstappen zodat we
iets aan die oorlog van jullie kunnen doen.

 

          Talisker staat op.

 

HIPPO CHONDRE
     Gaan jullie al weg?

 

HIPPO POTAME
     Zusje, de bende van Uisge Beatha heeft wel een
     opdracht hier op Alba.

 

          Alle kinderen staan op.

 

LAGAVULIN
     Yep.  We hebben een opdracht.

 

DALWHINNIE
     Dank je mademoiselles, voor het lekkere eten.

 

HIPPO POTAME
     Graag gedaan.
HIPPO CRISSIE
     Dank je voor alles wat jullie voor ons hebben gedaan.
HIPPO CHONDRE
     En nog gaan doen...

 

          De mademoiselles gaan af en nemen alle eetpotten en lepels mee.

 

GLENKINCHIE
     Wie stemt er om zo snel mogelijk naar het eiland in
     de lucht te gaan en de eerste bus naar de aarde te
     nemen?

 

          Glenkinchie steekt haar hand op.  Lagavulin
          steekt ook zijn hand op.  Cragganmore ziet de
          handen en steekt ook enthousiast zijn hand
          op.  Dalwhinnie neemt Cragganmore’s hand en
          trekt die terug naar beneden.

 

DALWHINNIE
     Iedereen wil terug naar de aarde.  Maar misschien
     moeten we echt iets aan die oorlog doen.

 

LAGAVULIN
     Hey!  Reality Check!  Wij zijn een stel kinderen.  In
     een oorlog schieten volwassenen elkaar dood!  Denken
     jullie nu echt dat wij daar iets aan kunnen doen?
OBAN
     Wij zijn toch de bende van Uisge Beatha!
TALISKER
     Ja, wij zijn de bende...

 

          Uit het niets verschijnt Zich.

 

ZICH
     Dag bende.
TALISKER
     Zich!
ZICH
     En Talisker?  Hoe voelt dat?  Tegen Hippo Crissie
     zeggen dat ze niet meer mag liegen en daarna zelf:
     ’Misschien moeten we maar eens opstappen zodat we
     iets aan die oorlog van jullie kunnen
     doen.’?  Leugenaar.
OBAN
     Hey, We gaan wel iets aan die oorlog doen.  Niet,
     Talisker?(zucht)
GLENKINCHIE
     Wat een etter!  Wel een beetje een hottie... maar
     toch een etter.

 

          Dalwhinnie klopt Talisker op de schouder.

 

OBAN
     Kom we gaan verder.
DALWHINNIE
     En waar gaan we heen?
TALISKER
     Het eiland in de lucht.
LAGAVULIN
     Dus we gaan toch niets aan die oorlog doen?
TALISKER
     Dat heb ik niet gezegd.  Maar ik heb het gevoel dat
     de oorlog wel naar ons toe komt.  En dat we de
     oplossing gaan vinden op het eiland in de lucht.
GLENKINCHIE
     En als we de oplossing niet vinden kunnen we nog
     altijd gewoon terug naar de aarde.
COLLAPSE

Verkrijgbaar via TONEELFONDS J. JANSSENS bvba

Erkende vennootschap voor het beheer van auteursrechten (Min.besluit van 25 mei 2005)
Toneeluitgever – Toneelboekhandel - Literair agent.

http://www.toneelfonds.be

Te Boelaerlei 107
2140 Borgerhout Antwerpen
België

Tel.: +32 (0)3 366 44 00
Fax: +32 (0)3 366 45 01

email:

Contact algemene inlichtingen
Contact aanvragen zichtzending & bestellen boekjes
Contact opvoeringsrechten

De koning is dood

Book Cover: De koning is dood

Prinses Elodie Minibrix houdt zielsveel van haar vader Koning Knuft III. Maar Koning Knuft is ziek. Doodziek. Wat moet er met het land gebeuren als hij sterft? Wie zal er voor het volk zorgen? Wie zal er verhaaltjes vertellen voor de kinderen? Wie moet hem opvolgen? Wat is een baksteen? Koningin Koevoet en de hovelingen zijn in paniek. Hoe moeten ze het nieuws aan Prinses Elodie Minibrix vertellen? Ze zal er kapot van zijn. Of ... is de koning misschien toch niet dood?

De koning is dood is een familievoortelling waarin jong en oud iets in kunnen ontdekken.  Is het een kleine lach of een verborgen levenswijsheid?  Zijn het vermakelijke intriges of fantasierijke vertellingen.  Het is een eigenzinnig sprookje waarin sommige kinderen heel volwassen blijken, en sommige volwassenen heel kinderachtig.

Excerpt:

Prins Denny zit in de tuin voor de haag.

PRINS DENNY   ... en dus zeg ik tegen koning Papa: 'Ik wil koning worden'.  En ik denk: 'Oei, nu is het eruit.  Nu is het hek van de dam.  Nu is het deksel van de ketel, nu gaan we het krijgen.'  En wat denk je...? Niets.  Helemaal niets.  Geen woord.  Geen reactie. Hij blijft daar maar onbeweeglijk zitten. Je zou toch denken dat hij ... maar nee.  Niets. Nothing. Rien. Nada.  Niente.  Nougabolle.  Nul de knots.  Wat voor mij het zoveelste bewijs is van mijn theorie.  Hij wordt hoe langer hoe gekker als je't mij vraagt...

Het betoog van Prins Denny wordt overstemd door het geluid van een motorzaag.  Prins Denny gaat echter onverstoord en onverstaanbaar door. Als de motorzaag stopt...

PRINS DENNY  Weet je... Vaak heb ik het gevoel dat jij de enige bent die mij begrijpt, dat jij de enige bent die echt naar mij luistert.

READ MORE

Fabian, de tuinman komt achter de haag vandaan met motorzaag en oorbeschermers.  Hij zet de oorbeschermers af.

FABIAN, DE TUINMAN Als er nog iets is waarmee ik zijne hoogheid van dienst kan zijn...

PRINS DENNY Nee, dank je.  Je hebt vandaag als zoveel voor mij betekent.(bedenkt zich) Hoewel... Lieve Fabian...

Koningin Koevoet komt op.

KONINGIN KOEVOET Denny, mijn lieve jongen. Ik heb net je vader gesproken.  Maar ik sprak weer tegen dovemansoren. (merkt Fabian op) Ah, Fabian.  Welk vreugd u hier te ontwaren bij het ochtendgloren.

PRINS DENNY Wat zei hij dan?

KONINGIN KOEVOET Wie?

PRINS DENNY Koning Papa.

KONINGIN KOEVOET Niets.  Helemaal niets.

PRINS DENNY  Precies.  Net als bij mij.  Koningin Mama, dit kan zo niet verder.

KONINGIN KOEVOET  Had jij je papa al gesproken?

PRINS DENNY  Ja. Ik had hem verteld dat ik koning wilde worden.

FABIAN, DE TUINMAN  Maar, uwe hoogheid zal toch koning worden?

PRINS DENNY  Ik wil NU koning worden.

FABIAN, DE TUINMAN  Oh.

KONINGIN KOEVOET  Vandaar dat hij zo knorrig was.

PRINS DENNY  Als hij knorrig was tegen jou, kreeg je al meer reactie dan ik.

KONINGIN KOEVOET  Wel...

Sam, de tuinzoon en Berthold van Sesamzaad komen erbij.

FABIAN, DE TUINMAN  Ah, Sam.

SAM, DE TUINZOON  Dag Vader.

KONINGIN KOEVOET  Berthold, wandelend hoopje fecaliën dat zelfs door de strontvliegen en mestkevers wordt vermeden, wat brengt jou hier en waarom breng je die jongen mee?

SAM, DE TUINZOON  Uwe Majesteit, wij moeten u dringend spreken.

KONINGIN KOEVOET  Dringend nog wel?  Lieve jongen, laat je niet zo leiden door dat busseltje verlepte asperges.  Neem een voorbeeld aan je aanbiddelijke vader en ga wat in de tuin spelen.

SAM, DE TUINZOON  (onverstoord tegen Fabian) Stiefvader, het lijkt me geschikt dat u zich met zijne hoogheid, prins Denny ergens verderop in de tuin begeeft, buiten gezicht en gehoorsveld.

PRINS DENNY  Ja, dat lijkt mij zeer geschikt.

FABIAN, DE TUINMAN  Als jij het zegt.

Prins Denny en Fabian gaan de tuin in.

KONINGIN KOEVOET  Wat heeft dit te betekenen?

BERTHOLD VAN SESAMZAAD  Uwe majesteit, mijn koningin.  Ik besef dat onze ontmoetingen vaak een bron van wederzijds disrespect geweest zijn.  Maar in deze smeek ik u de jongeman te aanhoren.

KONINGIN KOEVOET  Een smekende Berthold van Sesamzaad.  Dat ik dat nog mag meemaken.

Daarna dringt de ernst door.  Ze gaat zitten op het bankje voor de haag.  Berthold knielt en buigt zijn hoofd voor haar.  Sam gaat naar haar toe.

SAM, DE TUINZOON  Koningin Koevoet... De koning is dood.

stilte.

KONINGIN KOEVOET  De koning is dood?

stilte

KONINGIN KOEVOET  Mijn koning?

SAM, DE TUINZOON  Onze koning.

BERTHOLD VAN SESAMZAAD  Koning Knuft III

stilte

KONINGIN KOEVOET  Wat voor misselijkmakende grap is dit?

BERTHOLD VAN SESAMZAAD  Majesteit ... ik ..

SAM, DE TUINZOON  Uwe hoogheid.  Het doet me pijn u te moeten mededelen dat dit geen misplaatste grap is.  Onze dierbare koning Knuft is werkelijk overleden.  Ik vond zijn zielloze lichaam deze ochtend onbeweeglijk op zijn troon.

KONINGIN KOEVOET  Onbeweeglijk op zijn troon?  Ach, hij ... (slikt haar woorden in)

BERTHOLD VAN SESAMZAAD  Zijn hoogheid onbeweeglijk op zijn troon, uwe hoogheid.

KONINGIN KOEVOET  En jij hebt hem daar zo gevonden?

SAM, DE TUINZOON  Ja.  Ik was opzoek naar prinses Elodie Minibrix toen...

KONINGIN KOEVOET  (paniek) Prinses Elodie Minibrix! Oh nee.  Zij mag niet... Waar is de prinses nu?

SAM, DE TUINZOON  Ik weet het niet.

KONINGIN KOEVOET  En de koning?

SAM, DE TUINZOON  Die zit nog op zijn troon.

BERTHOLD VAN SESAMZAAD  Die loopt niet weg.

KONINGIN KOEVOET  Jongen, jij gaat met mij mee naar de koning en zorgt ervoor dat de prinses in geen geval de koning te zien krijgt. Berthold, haal die twee jongemannen uit de tuin en verzamel daarna het personeel in de troonzaal.  Maar NIET de kinderen en vooral NIET prinses Elodie Minibrix.

Sam en Berthold af

KONINGIN KOEVOET Prinses Elodie Minibrix.  Ze zal kapot zijn als ze hoort dat haar geliefde vader...

De koningin snelt Sam achterna.

COLLAPSE

Opvoeringen:

2013 Maart: Hofpoortteater Elckerlijc (Turnhout)

2018 Februari: Koninklijk Instituut Woluwe (Sint Lambrechts Woluwe)

De vrouwen van Philip Newman

Book Cover: De vrouwen van Philip Newman

In zijn gevecht tegen de eenzaamheid creëert schrijver Philip Newman een personage waar hij verliefd op wordt. In zijn verhaal moet detective Philip Newman voor de mooie jonge Kim op zoek naar the black rose. Terwijl Philip flarden uit zijn leven probeert te plaatsen wordt het moeilijker om fictie en werkelijkheid te scheiden. Angela, zijn ex, en Kor, de barman, worden net zo makkelijk personages. En dan is er nog de sensuele Inga. Als hij op een avond Jolene ontmoet, wordt de verwarring compleet. Philip moet keuzes maken. Kunnen de Vrouwen van Philip Newman hem hierbij helpen? Zal detective Philip Newman the black rose vinden?

Excerpt:

Angela vertrekt. Philip kleed zich aan en zet zich aan de bar.
Kor komt glazenwassend naar hem toe.

Kor                     En Philip? Zeg nu eens eerlijk. Wat mis je het meest aan haar? Is het de sex?

Philip                  Oh, Ik mis de sex. God weet hoezeer ik de sex mis. Wel… Ik ga niet in details treden maar… Ik ga eraan kapot.  Maar… Wat ik echt het meest mis… Weten dat ze er is. Het houvast, de troost, de kracht die je put uit de wetenschap dat ze er is.

Kor zet het afgedroogde glas voor Philip en vult het.

Philip                  Ik weet wel dat het precies dat was, dat me versmachtte op het einde. Het werd een dreiging en een last. Maar…
Het heeft een paar jaar geduurd voor ik het besefte dat het dat is wat ik het meeste mis. De rust die je vervult wetend dat ze er is.

READ MORE

Kor kijkt Philip lange tijd aan.

Kor                      Wat kan ik daarop zeggen. Bij mij was het de sex.

Kor gaat weer verder.  Philip glimlacht.

Philip                  Sex.

Inga komt op, loopt Philip achteloos voorbij en gaat weer af.

Philip                  Dat mis ik ook.

COLLAPSE

De Spiegel

Book Cover: De Spiegel

Een leerlinge uit 6A sterft plots in de schoolrefter. Niemand kent de oorzaak. Tom, een klasgenoot, vindt het voorval verdacht. Hij bespreekt het met Maaike en de rest van de klas. Dan sterft Ilse, Tom's vriendin op dezelfde wijze. Spanningen, verdenkingen en angst stapelen zich op in de klas.

Dit was het eerste toneel dat ik schreef en dat ook effectief werd opgevoerd.  Ik schreef het samen met Jan van Hout.  Wat begon als een wild idee aan de toog van jeugdhuis Wollewei in Turnhout, resulteerde via verschillende schrijfsessies in een echt toneelstuk.  Jan en ik ronselden enkele jongeren en jongvolwassenen om het op te voeren.  Ik regisseerde, Jan produceerde.  Omdat enkele acteurs afhaakten, belandden we uiteindelijk zelf op de planken bij de eenmalige opvoering.

 

Ik werk momenteel aan een herwerkte versie die hopelijk ergens in 2021 gepubliceerd kan worden.

 

Excerpt:

Scene 2a

Iedereen zit in de klas wat te babbelen (achtergrond), voor de les Godsdienst. Tom gaat naar Ilse. Hij gaat bij haar zitten.

Tom (Stil) Hoi, Ilse.

Ilse zwijgt, reageert niet.

Tom Nog iets speciaals gedaan gisteren?

Ilse reageert nog steeds niet.

Tom Ik heb geen oog dicht gedaan deze nacht. … Het is ook zo stom. Gisteren zaten we nog met Elke … Verdomme.

Pauze.

READ MORE

Tom Het is zo … Gewoon in de refter …
Ilse Tom, hou erover op.
Tom Maar het is toch waar. Het kan toch helemaal niet. Gewoon in de refter … voor onze neus. Dat is toch niet normaal.
Ilse Hou … (zucht) Het is gebeurd, OK?
Tom Ja, maar nee. Ik heb er de hele nacht van wakker gelegen.
Het is toch, het is toch niet normaal.
Ilse Het is gebeurd, hè?
Tom OK, het gebeurd. Maar het is toch … Verdomme, Ilse, voor hetzelfde geld zou het bij mij of bij jou …
Ilse Hé! Laat het, ja? Nu niet.
Tom Nu niet? Wanneer dan wel? Verdomme, Ilse …
Ilse Het is zo meteen les en dat is alles wat ik wil weten.
Tom Les? Hoe kan je je voor die les interesseren?
Ilse Niets interesseert mij nog! Niets?!
Tom Daar kan ik niet bij. Je kan toch niet doen alsof er niks gebeurd is? Het was toch jouw vriendin ook!
Ilse Het was mijn beste vriendin en nu is ze dood. OK? Ik wil er niet meer over praten.
Tom Godver… Ilse. Ik begrijp jou niet. Je beste vriendin is dood. En jij doet net alsof … God, alsof je je klasagenda vergeten bent.  Het is gebeurd. Verdomme, Ilse, hoe kan je zo reageren?
Ilse Wat wil je dan dat ik zeg? Ze is dood. Er valt niks meer te  zeggen.
Tom Vind jij het dan normaal wat er gebeurd is?
Ilse Nee, het is niet normaal.
Tom Dat probeer ik juist te zeggen, er klopt iets niet. Er zit iets fout.
Ilse Ze is dood, dàt is fout.
Tom Volgens mij is ze vermoord.
Ilse Zeg, Tom, zo is het goed. Hou erover op.
Tom Ja maar, Ilse, ik heb erover nagedacht en …
Ilse Zwijg, ik wil er niks meer over horen.
Tom Ja maar, kijk … volgens mij …
Ilse Verdomme, zwijg.

Ilse draait haar hoofd weg.

Tom (zucht) Goed. Goed. Ik begrijp jou niet. (zucht nog eens)

Wellens komt binnen. Tom gaat terug naar zijn plaats.

Wellens Goede morgen allemaal. Ik weet dat jullie na de tragische gebeurtenis van gisteren weinig zin zullen hebben om les te volgen. Dat is begrijpelijk. Ook ik sta niet te springen om les te geven. Maar - het klinkt cru om het zo te zeggen - we moeten door. Waarom, vragen jullie je nu af. Wat heeft een les, wat heeft een school nog voor zin nadat er zoiets gebeurd is? Op die vraag kan ik maar één antwoord geven : omdat het leven dat van ons eist.
Om dat antwoord te begrijpen, moeten we even terugkeren naar wat in de vorige lessen gezegd is. We hadden het over de betekenis van het leven. Over het verschil tussen ‘gewoon leven’ en ‘bewust, betekenisvol leven’. We hebben gezien dat de keuze voor het bewuste leven je meer mens maakt. Hoe past de dood nu in dit alles, Doet de dood geen afbreuk aan een bewust leven? Nee, beste mensen, helemaal niet. Integendeel. Dat is iets dat de hedendaagse, rationele en individualistische mens maar moeilijk kan begrijpen. Hij ziet zichzelf namelijk graag als fundament van de werkelijkheid. Ik als subject ben het belangrijkste. Er is maar één zekerheid. Ik besta. Geen wonder dat de dood de mensen afschrikt. We vinden onszelf zo groot, dat het zonde zou zijn om zoiets unieks te doen verdwijnen. We hebben angst voor de onzekerheid die de
dood meebrengt. Wat gebeurt er met ons nadien?
Bijna alle filosofen, van Plato to Heidegger, hebben hierover nagedacht. En iedereen formuleert andere mogelijkheden. Maar niemand heeft een sluitend antwoord. Het is nochtans erg eenvoudig. Het antwoord staat in het zestiende en laatste hoofdstuk van het Marcus evangelie, waar de verrijzenis van Christus wordt beschreven. Dat verhaal leert ons dat we niet zullen sterven, omdat we bemind worden door God. Let op, niemand kan dat bewijzen. Dat moet ook niet. We kunnen enkel hopen. Hopen is weigeren te zeggen : dit is het einde.
Om dat te kunnen moeten we verzaken. Verzaken aan de begeerte om onszelf tot elke prijs in leven te houden. Verzaken aan ons egoïsme. Verzaken aan ons egocentrisme. Die uiteindelijke verzaking, die hoop maak ons terug tot mensen. Ze schenkt ons het eeuwige leven. De angst voor de dood bestaat niet langer. Of, zoals Felix Timmermans het zo mooi uitdrukte :

Met u zijn er geen verten meer
en alles is nabij
des levens aanvang glinstert weer
geen gisteren en geen morgen meer
geen tijd meer en geen uren
geen grenzen en geen muren
en alle angst voorbij
verlost van schaduw en van schijn
wordt pijn en smart tot vreugd verheven
hoe kan het zo eenvoudig zijn
hoe kan het leven hemel zijn
met u, o kern van alle leven

COLLAPSE